Mistä kaikki alkoi?

Vanha ja tuttu kysymys ja hyvä sellainen. Opiskelin hevostaloutta pari vuotta sitten kun onneni kääntyi. Tipahdin normaalia pahemmin hevosen selästä ja siitä se lähti. En pystynyt istumaan, makaamaan, pukemaan, riisumaan ja kävelykin oli tuskaa. Särkylääkkeistä ei ollut mitään apua. Viikko sairaslomaa ja kipeänä kouluun. Varmaan sanomattakin selvää että kengitys, ratsastus ja tallivuorot oli raskaita, varsinkin jos kaikki oli samana päivänä. Selkään kävi, enkä pystynyt tekemään oikein mitään. Useita lääkärikäyntejä vuoden aikana, ”särkylääkettä ja lepoa”, joka oikeastaan vain pahensi asiaa. Niin sanottu ”on-off suhde” liikunnan kanssa sai lihakset vetämään ittesä niin lukkoon, että ne aukesivat vain lääkkeillä. Vihdoin sain ajan magneettikuvauksiin. Repeymä ja pullistuma alaselässä. Jes. Siihen loppui minun rakas hevosalan opiskelu. Hevosista kun välitän niin paljon, niin tänä syksynä rupesin ratsastamaan kaverin hevosta kerran viikkoon. Aluksi ratsastin selkätuella. Myöhemmin kokeilin ilman ja huomasin, että kyseinen satula tuki istuntaa niin hyvin, etten tarvinnut tukea.

Uusi ongelma, uudet kujeet. Muutaman viikon jälkeen paloin loppuun ratsastuksen aikana, jos näin voi sanoa. Välittömästi ratsastuksen jälkeen lihaksiani rupesi särkeä. Ne tulivat todella painaviksi ja voimattomiksi. Olin vielä hevosen selässä kävelemässä loppukäyntejä kun näin tapahtui. Ja se toistui. Yhtäkkiä huomasin että auttaisikohan proteiinijauhe, jos sitä päivittäin rupeisi ottamaan.

Kävin saman viikonlopun aikana ostamassa heraproteiinia, jota rupesin ottamaan aamuin + illoin + treenin jälkeen. Tässä vaiheessa rupesin katsomaan tarkemmin myös ruokaa mitä suuhuni laitan. Enemmän kasviksia, vihanneksia, säännöllisempi ruokailu, paljon vettä yms. Ennen tilailin fitnesstukusta vain vitamiineja, mutta nyt niitten lisäksi tuli heraproteiinijauhe (80), msm-jauhe ja shakeri.

Kaks-kolme päivää myöhemmin oli paljon energisempi olo. Jaksoin tehdä enemmän lihaskuntoliikkeitä mitä ennen. Selkä voi paljon paremmin. Se ei ole enään koko päivää kipeä, vaan satunnaisesti maksimissaan muutaman tunnin. Nyt ois tarkotus rakentaa enemmän lihasta pitämään kroppa kasassa. Ainoa ongelmani on, herkut. Niistä en ole vielä kokonaan päässyt eroon, mutta kovasti yritän vähentää ja korvata hedelmillä ja marjoilla. Tämmöistä siis, pyrin pari kertaa vko päivittelemään kuulumisiani ja kertomaan treenejä, ruokavaliotani yms. Seuraavaan kertaan!

/Terhi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

48 + = 53